nadpis_blog 4Když jsem začínala dělat kampaně, dělala jsem vlastně všechno podle toho, jak si zákazník žádal. Až po pár letech jsem si začala více otvírat pusu a doporučovat to, co by se mělo v kampaních propagovat, co má či nemá smysl. Po nějaké době jsem přišla na to, že PPCčka umí být dobrým pomocníkem a otevírají zajímavé možnosti a cesty, které se nemusí uplně tak týkat PPC kampaní jako takových, ale odhalují o byznysu klienta více, než si může on sám myslet.

PPCčka už pro mě dávno nejsou jen o tom, že založím kampaň, vytvořím sestavy, vložím klíčová slova a napíšu reklamy a pak optimalizuju. PPC specialista (dále jen PPCčkař) by měl být tím, kdo se umí vžít do zákazníků a potřeb klienta tak, že jeho specializace zasahuje nepřímo do dalších věcí. Jenže k tomu aby to všechno fungovalo, je nutné aktivní zapojení zákazníka, který žádá o pomoc s PPC kampaněmi. Aby to všechno pěkně klapalo je nutno vypátrat ty nejzajímavější s nejdůležitější věci o produktu nebo službě, která se v PPC kampaních bude propagovat.

Detektivní pátrání PPC specialisty

1 | Chytit trochu toho „fílingu“ firmy / eshopu / služby

Pokud PPCčkař nechytne tenhle „fíling“ hned ze začátku spolupráce a není si jistý tím, že byznys klienta 100% chápe, tak by se do spolupráce neměl vůbec pouštět. Protože to tu zavání průšvihem.

Stejně tak si myslím, že holka PPCčkařka nikdy neudělá tak dobře kampaně na náhradní díly pro auta jako kluk PPCčkař, který se o auta zajímá a nejsou to pro něj jen barevný krabice s kolama.

2 | Jaká je vaše konkurence a v čem jste jiní?

Pokud tahle věta zazní po půl roce spolupráce, je něco špatně. Tohle jsou informace, které musí zaznít hned v úvodním seznámení s produktem či službou zákazníka.

3 | Kdo se málo ptá, málo kvalitní kampaně udělá

Kdy je sezóna produktu či služby? Co je cílem služby nebo produktu? Kdo jsou v ideálním případě koneční zákazníci? Jsou některé dny v týdnu silnější? Kdy uživatel vyhledává službu či produkt zákazníka? Jaké jsou top produkty a kategorie? Jaké  jsou marže produtů? A další otázky, které by měli zaznít proto, aby byla spolupráce jasná a aby vůbec kampaně dávaly smysl a mohly se optimalizovat.

4 | Nikdo nemá jen silné stránky

Ať už jsou konkurenční výhody sebelepší, je potřeba aby PPCčkař znal ideálně i slabé stránky. Není to o tom, že by se vám chtěl smát a shazovat vás, ale protože je dobré vědět, co může úspěšnost kampaní ovlivnit a na co si dát bacha.

5 | Co zákazník to jiný cíl

Když nevíte, co chcete, a proč to chcete, tak vám málokdo pomůže. Jak v životě, tak v PPC kampaních. Jednoduše pokud PPC specialistovi nedokážete odpovědět na to, co je vaším cílem, horko těžko se mu bude hledat cesta. Mohou to být třeba tyto cíle: 

  Rozšíření povědomí o značce
  Přivést nové zákazníky na web
  Stažení aplikace
  Získávání nových registrací
  Propojit reklamy i s videoreklamou a rozšířit subsribers na youtube
  Zaktivovat stávající uživatele remarketingem (tohle je na celý další článek)
  Stažení ebooku
  Launch nového produktu na trhu
  atd.

6 | Bez čísel se to neobejde

Jaká je průměrná marže? Jednoduše komplikovaná otázka, která kolikrát pěkně potrápí. Za tu dobu co práci dělám jsem se setkala i s těmi, kteří vůbec neměli ponětí o tom, kolik je jejich marže.

já: „Kolik máte marži na téhle kategorii?“
klient: „Noo tady na tý kategorii máme celkem velkou marži“
já: „No a kolik to je?“
klient: „No víc, než na týhle.“

Prostě dokud nemáte jasná tahle čísla, tak se jen můžete domnívat o tom, zda kampaně (a vlastně celý byznys) vychází v návratnosti investic v pohodě.

7 | Konkurence nikdy nespí

Můžete být bezkonkurenční, ale to se běhěm krátké chvíle může změnit. Konkurence v oboru přibývá jak hub po dešti. Z některých se stanou poměrně rychle prašivky, ale i tyhle prašivky vás mohou na nějakou dobu pěkně potrápit. Proto je potřeba udržovat si přehled v konkurenci jak v PPC systému tak obecně. Protože jedině tak můžete být stále hřibem pravákem. Sledování konkurence by mělo být proto oboustranné. Jak od PPCčkaře tak od klienta.

PPCčkař by měl ideálně porovnávat konkurenční inzerci a dělat jí tak, aby se odlišil, třeba na klíčové slovo „kvalitní kočárky“Kvlitní kočárkyVětrovka na tohle téma napsala bezva článek jak špehovat konkurenci v AdWords.

8 | Sledovat trendy v online marketingu

Když PPCčkař nesleduje aktuální novinky a trendy, tak jsou tu dvě varianty:

→ brzo vyhoří
→ práce ho evidentně moc nebaví

PPC systémy jsou jako plastelína, ke které se pravidelně přilepují další funkce, možnosti, které odráží aktuální potřebu uživatelů internetu (třeba jako rozvoj reklam v mobilních telefonech, aplikacích apod.)

9 | Dejte jim něco navíc. Něco z čeho se posadí na zadek

Tím, že klient nebo PPCčkař bude sledovat konkurenci ukáží se mu silná místa i slabiny (jak svoje, tak konkurence). Je potřeba se inspirovat a nebo vychytat to slabé místo a aktivně se podílet na útoku. Nikdy by to nemělo být však něco, co člověk dělá „jen protože Tonda z Kotěhůlek má teď akci“ , ale protože vám to dává smysl a souvisí to s vaší myšlenkou a produktem.

10 | Specialista by nikdy neměl říct: „Udělejte mi sadu bannerů“

Měl by být ten, kdo řídí zadání bannerů grafikovi s textací a potřebnými rozměry. Přeci jen PPCčkař ví, které texty fungují a jaká slovní spojení jsou vhodná přímo na míru klietnovi. Bannery se pak ukazují tisícům lidí, proto je PPCčkař zodpovědný za to, co pustí ven.

Na ShopCampu 2015 jsem měla přednášku na toto téma a tak se můžete podvívat na záznam z mého půlhodinového povídání na téma Pojďte naproti výkonu PPC kampaní.

A jak spolupráci s PPC specialistou vnímáte vy? Čím vás váš PPC specialsta mile nebo nemile překvapil? Budu moc ráda za názory dole v komentářích.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *