nadpis_blogZačínáte spolupráci s novým klientem a máte už přístup do PPC účtů? Nová výzva je na světě! Než se do revize kampaní pustíte, je potřeba ohlídat několik důležitých nastavení. Mám na mysli hlavně nastavení PPC účtů jako takových, nikoliv nastavení PPC kampaní. Když přebíráte kampaně po jiném specialistovi či agentuře, je potřeba, abyste prošli základní věci, které je nutné kontrolovat. Bez této kontroly může v blízké době po převzetí PPC kampaní dojít k nesrovnalostem a nepříjemným problémům. A problémům je dobré předcházet. V článku vycházím ze svých, stále dokola se opakujících úkonů, které dělám pokaždé, když přebírám nového klienta.

Proto jsem se vytvořila ke stažení jednoduchý checklist s úkony, které je důležité vždy projít. Začneme nejprve s účtem AdWords – tady je všelijakých nastavení mnohem více než v Skliku, ale i na ten se dostane.

Checklist pro AdWords
Spravuji kampaně v Google AdWords

 

 

Vždy začínám u nastavení účtu. Takže to vezmu popořadě:

  1. Fakturace (Ozubené kolečko vpravo > Fakturace)
    Zjistit si, zda fakturace probíhá na kartu či manuálními platbami. Osobně doporučuji automatické platby kartou, které jsou pohodlnější a nestane se, že klient zapomene dobít. Kampaně se tak nezastaví. S mými klienty jedeme na 95% většinou na automatické platby s tím, že máme měsíčně domluvené cíle nebo rozpočty.
  2. Nastavení účtu (Ozubené kolečko vpravo > Nastavení účtu > Nastavení)
    Zde sleduji zejména to, zda je nastaveno automatické značkování kampaní, které využívám u svých klientů vždy – pokud nejde o nějaký výjimečný projekt, který si žádá specifické podmínky.
  3. Přístup k účtu (Ozubené kolečko vpravo > Nastavení účtu > Přístup k účtu)
    Kolikrát ani sám klient neví, že do účtu mají ještě historicky přístup uživatelé, kteří nemají už s projektem nic společného, proto je potřeba o případných uživatelích, kteří už do projektu nezasahují informovat klienta.
  4. Propojení dalších účtů k AdWords (Ozubené kolečko vpravo > Nastavení účtu > Propojené účty)
    Osobně kontroluji zejména propojení s Google Analytics, Search Console, Google Merchant Center, ostatní možnosti záleží hodně na projektu, o který se jedná a individuálním přístupu.

    Napojení na Google Analytics je stěžejní pro to, abyste v AdWords viděli některé metriky, které Analytics nabízí a mohou vám pomoci při optimalizaci.clanek_01
    Další možností je importovat transakce a hodnoty transakcí z Google Analytics do Google Adwords. Pokud nevyužíváte měření přímo z konverzního kódu AdWords, může vám toto pomoci. Zde však musím upozornit na rozdíly v měření Analytics a AdWords konverzního kódu, kde je potřeba počítat s rozdíly a přístupu vyhodnocování kampaní.

    Propojení s Google Search Console
    Výborný pomocník, který se osvědčí při hledání jednorožců. Pokud se AdWords a Google Search Console propojí, uvidíte v záložce Dimenze vyhledávací dotazy, které spustili reklamu, zobrazili organický výsledek a nebo zda zobrazili oboje:google_search_console00
    google_search_console01
    Propojení s Google Merchant Center
    Pokud budete chtít s klientem využívat Google nákupy, tak je toto zcela zásadní. Pro využití je podmínka (krom mnoha dalších požadavků na XML feed jako takový) aby e-shop měl SSL certifikát – tedy aby v adresním řádku bylo HTTPS. Pokud bude pouze HTTP může dojít (a obvykle dojde) k zamítnutí celého XML feedu v Google Merchant center. Pokud se tak již stalo a mezitím klient přešel na https, tak je potřeba napsat přímo na podporu Google AdWords, aby vám to znova zkontrolovali a povolili.

To by bylo k nastavení účtu AdWords vše, teď je řada na nastavení konverzních kódů, remarketingových kódů a dalších. Správně měření v AdWords účtu je podmínkou, ke správnému vyhodnocování PPC kampaní. Jedině tak známe náklady vs. tržby a další metriky, které nám dovolují efektivně pracovat a optimalizovat PPC kampaně.

  1. Měření konverzí = měření objednávek, které přišly na základě PPC kampaní (Nástroje > Počet konverzí)adwords_pocet_konverziKonverzní akce, které uvidíte na této stránce se liší od účelu webu a cílů vašeho klienta, proto zde nemohu exaktně říci, co je správně a co je špatně. Je potřeba si ohlídat, aby na této stránce nebyly souběžně aktivní konverze z AdWords a importované konverze z Google Analytics! Protože se vám pak budou všechny konverze počítat do sloupce “Konverze”. Z osobních zkušeností doporučuji sledovat pouze jeden z nich.

    Například pokud budu mít e-shop se spotřebním zbožím, kde nakupují zákazníci spontánně a obvykle konverze proběhne ookamžitě  – mám zde jeden konverzní kód AdWords. Je zde zcela stěžejní, aby byla zakliknutá:

    Hodnota
    “Hodnota této konverzní akce se  může lišit…” díky tomu lze vložit do konverzního kódu hodnotu objednávky. Tuto hodnotu objednávky obvykle nastavuje programátor nebo někdo, kdo pečuje o Google Tag Manager.hodnota_konverzeHodnotu objednávky s klienty nastavujeme obvykle na hodnotu odeslané objednávky bez DPH a bez dopravy. Proč? Protože v rozhraní AdWords (i Skliku) jsou uvedená čísla bez DPH a díky tomu porovnáváte stejné hodnoty.
    Pokud máte aktuálně v účtu hodnotu konverzí s DPH – je potřeba si vytvořit vlastní sloupec, kde bude odečteno DPH z celkové hodnoty konverzí. Případně s tímto faktem počítat v reportování a odečítat DPH.

    Když máte investice do reklam bez DPH a hodnotu konverzí s DPH a chcete spočítat PNO (Náklady / Celková hodnota konverzí), tak vám vždycky budou vycházet lepší čísla a kampaně se pak budou zdát být výkonné. Ale zde porovnáváte nesprávná čísla! 

    Počítání
    Záleží zase hodně na oboru či službě, pro kterou PPC kampaně děláte. Toto je vždy třeba konzultovat s klientem a vysvětlit mu rozdíl v měření.

    Okno konverze
    Defaultně u klasických e-shopů, kdy je nakupování spontánní, nechávám 30 denní konverzní okno. Pokud se jedná o komplikovanější produkt, dávám větší okno konverze (např. nákup kočárku, kde je delší rozhodovací fáze).
    Prioritně zaměřuji okna konverze na kliknutí, nikoliv na zobrazení. Defaultně je to nastaveno 30 dní po prokliku a 30 dní po zobrazení. Konverze po zobrazení nejsou započítány do sloupce Konverze, pouze do sloupce Konverze po zobrazení.
    okno_konverze
    Atribuční model
    Stejně jako v předchozí části, tak i zde hodně závisí na celkové strategii, produktu, službě klienta. Defaultně je zde nastaveno Poslední kliknutí.Screenshot 2017-01-20 12.55.00
    A konverzní kód máme zkontrolovaný. Nyní stačí konverzní kód uložit a můžeme zaslat například s aktualizovanými údaji na osobu, která toto řeší (správce Google Tag Manageru, programátory).
    DŮLEŽITÉ: Poproste je, aby vám napsali a ověřili zda:
     je konverzní kód umístěn pouze na stránce po odeslání objednávky a nikde jinde
    –  co se měří jako hodnota konverzí
  2. Remarketingové kódy (Sdílená knihovna > Publikum)
    Pokud klient aktuálně remarketing využívá, tak je potřeba zkontrolovat, zda se značka zobrazuje a hlavně, zda je umístěna správně na všech stránkách a obsahuje parametry, které umožní správné zobrazování i například dynamického remarketingu.
    remarketing
    Při kontrole vám může pomoci rozšíření pro Google Chrome Tag Assistant  a nebo se zase s otázkou obraťte na správce Google Tag manageru a nebo programátory, kteří vám vše ochotně sdělí.

Pokud jsme ve složce Sdílená knihovna, zkontrolujte také:

  1. Strategie nabídek
    Některé účty toto mohou využívat, takže je potřeba se podívat, co a jak je nastaveno.
  2. Firemní údaje
    Stojí za to si je projet a podívat se, zda jsou nastavené například lokality, které budou vhodné ke spárování s vašimi inzeráty, stejně jako správná a aktuální telefonní čísla.
  3. Vylučující slova kampaně
    Některé kampaně mohou využívat hromadně seznamy klíčových slov, proto je potřeba nahlédnout i do této sekce, abyste se potom nedivili, proč se některé inzeráty třeba nezobrazují apod.
  4. Vyloučená umístění kampaně
    Mohou zde být nekvalitní webové stránky, které si specialista před vámi vyzobal z obsahové sítě, případně zde mohou být uloženy i umístění v aplikacích. Zjistěte si, co je zde nastaveno a zda některá z uvedených nastavení využívají některé z aktivních kampaní.

Na co ještě nezapomínat, co by vás mohlo překvapit:

  1. Automatická pravidla (Hromadné operace > Automatická pravidla)
    Někteří specialisté s oblibou tato pravidla používají, a proto je potřeba si ověřit jaká automatická pravidla jsou nastavena a jaké úkony v kampaních dělají. Vycházím zde z vlastních zkušeností, kdy se mi stalo, že jsem zpozorovala změny v kampaních, kterých jsem si nebyla vědomá. A ejhle – automatická pravidla byla odhalena.
  2. Skripty (Hromadné operace > Skripty)
    Do této složky nezapomeňte také nahlédnout. Mohou zde být skripty, které jste ještě nikdy neviděli nebo naopak je také používáte. Nebojte se případně komunikovat s předchozími správci účtu. Věřím, že budou případně otevření k jakémukoliv objasnění a předání informací.

Checklist pro Sklik
Spravuji kampaně v PPC systému Sklik

 

 

  1. Fakturace
    Podobně jako v AdWords – tedy můžete kredit dobíjet manuálně či automaticky – jen s tím rozdílem, že pokud máte napojený účet klienta na své MCC (Správcovský účet), tak se do nastavení Peněženky nedostanete a musíte se na toto zeptat přímo klienta.
  2. Přístupy do účtu (Nastavení)
    Najdete je při kliknutí na název Sklik účtu v kolonce Nastavení  pristupy_do_uctu_Sklik
  3. Propojení se Zboží.cz (Nástroje > Propojení se Zboží.cz)
    Pokud chcete využívat možnost produktových inzerátů Sklik ve výsledcích vyhledávání, je potřeba zkontrolovat, zda je vytvořeno propojení v Skliku. Pokud váš klient zboží.cz využívá, tak doporučuji rozhodně vyzkoušet a využívat.
  4. Logo na vizitce Firmy.cz
    Od spuštění dynamického retargetingu na Skliku je toto potřeba ohlídat. V dynamických inzerátech se logo stahuje právě z vizitky na firmy.cz. Nedávno se mi stalo, že jsme spustili inzeráty na dynamický retargeting a zanedlouho mi přistála v emailu zpráva od mé klientky, že se zobrazují inzeráty se starým logem firmy. Takže z tohoto důvodu je toto potřeba ohlídat. Pro dynamický retargeting je potřeba zaslat na firmy.cz logo v rozměru 200×100 px a s transparentním pozadím!
  5. Měření konverzí Sklik (Nástroje > Sledování konverzí)
    Pokud jsou již nějaké konverzní kódy vygenerované, je třeba ověřit stejně jako u AdWords, co je nastaveno jako hodnota konverzí a zda je kód umístěn na správné stránce. Stejně jako u AdWords zde platí to, že hodnota konverzí by se měla měřit bez DPH (data v rozhraní Sklik jsou uvedena bez DPH)
  6. Retargetingový (remarketingový) kód (Nástroje > Retargeting)
    Pokud je již vygenerován ověřte u správce webu, zda je umístěn opravdu na všech stránkách webu.
  7. Automatické tagování URL adres (Nástroje > Automatické značkování URL)
    Párkrát se mi stalo, že PPC účet, který jsem přebírala neměl toto nastavené, takže jsem následně neviděla v Google Analytics konkrétní data z Sklik kampaní. Takže na toto pozor.
  8. Automatická pravidla (Nástroje > Automatická pravidla)
    Sklik tuto možnost nabízí, proto zkontrolujte stejně jako u Adwords  i toto nastavení, aby vás to později nepřekvapilo.

Pro oba dva účty (jak Sklik tak AdWords) nezapomeňte také udělat kontrolu manuálního tagování:

  1. Kontrola manuálně otagovaných inzerátů UTM parametry
    Pokud využíváte automatické tagování inzerátů, neměl by mít ani jeden odkaz v PPC účtu (inzerát, odkaz na podstránky) vlastní manuální tagování, aby se pak ukazovali v Google Analytics správná data

Kontrola nastavení je prostě prioritou. Zabere někdy dost času, ale rozhodně se vyplatí. Jakmile jste si jistí, že vše je v pořádku a nastavení vyhovují vašim a klientovým požadavkům, můžete se pustit do nové výzvy a krotit kampaně!

Checklisty stahujte na bit.ly/PPC-Checklist

Pokud by vás k tomuto tématu ještě něco napadlo, neváhejte se ozvat dole do komentářů pod článkem nebo mi klidně i napište na email :)

One thought on “Jak spolehlivě převzít PPC kampaně? S tímhle checklistem to půjde samo!”

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *